Gauguin & Polynesien - et flygtigt paradis

3 x Gauguin til Glyptoteket
RSS FEED Abonnér på

Vildskab og mesterværker

Tahitis eksotiske kvinder, lyset og de stærke farver, udskårne menneskeknogler, tatoveringer – Glyptotekets udstilling om den franske maler Paul Gauguin dykker dybt ned i kunstnerens liv og myterne om Polynesien som Paradis på jord.

”Gauguin & Polynesien – et flygtigt paradis” omfatter 120 værker – heraf mere end 50 af kunstnerens berømte motiver fra Tahiti og Marquesas-øerne. Mange af dem udstilles for første gang i Danmark. Med sine 60 polynesiske genstande fra tiden mellem 1750 og 1900 er det den hidtil mest omfattende præsentation af den rige og særprægede kultur, Gauguin så i Sydhavet og sugede til sig af: kultfigurer, våben, smykker af hår og knogler, smukke kvinder og tatoverede kroppe. Men mødet mellem Gauguin og Oceanien er også historien om Tahitis hastige kulturelle forandring. Gauguin mærkede det straks ved sin ankomst i 1891, men formåede at digte et billede af Paradis, der har holdt sig næsten til i dag.

Fra Nordens kulde til Sydhavet

Gauguin opholdt sig i København vinteren 1884-85 med sin danske kone, Mette (f. Gad) og sin familie. Meget tyder på, at besøg på Nationalmuseets etnografiske samling har vækket hans interesse for fjerne stammekulturer. Inspirationen næres yderligere ved mødet med de såkaldt ’primitive’ folks kunst på Verdensudstillingen i Paris 1889, og udfoldes på hans efter¬følgende rejser til Polynesien og New Zealand.

Oviri – den vilde

Gauguin kaldte sig selv for ‘Oviri’ – den vilde. Han opfandt og rendyrkede sin egen form for ’primitiv’ kunst, lige dele ab¬straktion og naturiagttagelse. Både i København, Bretagne og på Tahiti hjalp det ‘primitive’ ham i hans intense søgen efter en ny måde at fortælle om mennesket, erotikken og livets gåder på i kunsten.
Eftertiden har vist enorm interesse for Gauguins kunst, hans person og liv. Hans Tahitibilleder er i dag ikoner for europæisk kunsts møde med fremmede kulturer, og han inspirerede malere som Picasso og Matisse. Med Gauguin blev kunsten for alvor moderne.

Om udstillingen: At komme for sent til Paradis – hver gang

”Gauguin & Polynesien” forener en præsentation af pioneren Gauguins drøm og livsværk med et indblik i en eventyrlig – men også tragisk – verdensdel på kanten af det 20. århundrede. Gauguins kunstneriske og menneskelige odyssé kan ses som en af det gamle Europas sidste, romantiske forelskelser i det fremmede, det fjerne og længslen efter Paradis på jord.

Inden Tahiti havde han troet, at han kunne realisere utopien så forskellige steder som Bretagne, Provence, Panama, Madagascar, Cambodia og Martinique. Flere af de steder kom han aldrig til, men udså sig dem på skift som mål i drømme. Måske erkendte han tidligt, at det ikke var målet, men rejsen det gjaldt. I 1892, året efter sin ankomst til
Papeete, skrev han: ”Mit kunstneriske centrum er i mit hoved og intet andet sted”.

Gauguin synes altid at komme enten for sent eller for tidligt til sit eget liv, men hans store rastløshed er samtidig selve motoren i hans kunst og tanke. Det var ham selv, der startede mange af de myter, der endnu i dag trives om ham – og det er dem, denne udstilling kredser om og stiller nye spørgsmål til.

Udstillingsperiode

24.09 - 31.12 2011

Museets åbningstider

Tirsdag – søndag kl. 11-17
Mandag lukket
Lukket flg. dage:
1. januar, 5. juni, 24. og 25. december.

det sker

28.2.2014 - 7.12.2014