Glyptoteket får nyt værk af Gauguin

MUSEUMSDIREKTØR MODTAGER ARTS ET LETTRES
RSS FEED Abonnér på

Ny Carlsberg Glyptotek får et nyt mesterværk af den franske maler Paul Gauguin. Gaven er skænket af Ny Carlsbergfondet og Augustinus Fonden.

Når Glyptotekets store Gauguin-udstilling åbner lørdag den 24. september kan publikum for første gang opleve museets nye mesterværk af Paul Gauguin. Værket har titlen ”Pape moe”, og det kostbare trærelief er generøst skænket af Ny Carlsbergfondet og Augustinus Fonden.

Ny Carlsberg Glyptotek ejer i forvejen en af verdens største Gauguin-samlinger og ”Pape moe” vil nu indgå i en enestående sammenhæng, der tæller 47 værker.

Glyptoteket modtager dette centrale værk nu, hvor museet efter flere års intenst arbejde åbner udstillingen ”Gauguin & Polynesien: Et Flygtigt Paradis”. Her vil det ses sammen med andre mesterværker af Gauguin og den polynesiske kultur, han var inspireret af.

Trærelieffet ”Pape moe” (som betyder mystisk vand) viser en mandlig polyneser, der drikker af et vandfald. Det er udskåret af bretonske dørpaneler, og Gauguin skabte det i Frankrig i 1894, på grundlag af sine indtryk fra et toårigt ophold i Polynesien 1891-93. Dette helt egenartede kunstværk kan ses som en samlefigur for hele Gauguins opfattelse
af ”det primitive”. Her mødes bretonsk og tahitiansk træskærekunst omkring den udtryksfulde, simple råhed, Gauguin så som en urkraft i menneskelivet til alle tider og i alle kulturer.

Download pressefoto af ”Pape moe”

Pressekit er ikke tilgængelig som download

Fakta

Kunster: Paul Gauguin. Titel: Pape moe (Mystisk vand). 1894, bemalet eg. 81,5 x 62 x 5 cm. Ny Carlsberg Glyptotek