Franske Mesterværker på Glyptoteket

13. juli 2012
Kommentarer (0)
Franske Mesterværker på Glyptoteket
Print printer-friendly version

Glyptotekets samling af franske malerier er netop blevet nyophængt. Ophængningen blander alt det bedste – og byder velkommen til en æstetisk lystvandring i præ-revolutionistiske, nyklassicistiske, romantiske, impressionistiske værker.


Paul Gauguin (1848-1903) 'Tahitikvinde med blomst'


Alfred Sisley (1839-1899) 'Vandværket i Bougival'

Kunsten i det 19. århundrede er en kompleks og mangeartet størrelse, der nemmest lader sig forklare ved ikke at søge at definere den. Kunstnerne måtte navigere i en periode fyldt med voldsomme forandringer. De var ikke længere blot borgere i et samfund, men udøvende kunstnere i en tid, hvor alle æstetiske værdier blev endevendt.

Den akademiske opfattelse af maleriet som et officielt anliggende fik et stigende antal modstandere i løbet af midten af 1800-tallet. Med kunstnere som f.eks. Delacroix, så man for første gang en systematisk og effektfuld modarbejdelse af opfattelsen af et ”korrekt” maleri.

Værkerne beretter om de nye vilkår for kunst – og liv, i et århundrede, hvor alt var til genforhandling. I en blanding af historiske scener, portrætter, nøgne kvinder og landskaber, beretter maleri og skulptur historien om kunstens præmisser i den periode, der var optakten til den modernisme, som impressionist-gruppen er blevet symbol på.


Eugène Delacroix (1798 -1863) 'Karl den dristige'

Delacroixs forarbejde til sin store komposition af Slaget ved Nancy, hvor Hertugen af Burgund, Karl den dristige (1433-77), blev slået ihjel, afslører begyndelsen på en radikal anderledes måde at male på, end traditionen bød. Motivet er historisk og baseret på litterære kilder, men kunstneren har prioriteret den romantiske fortælling om den modige helt, der ender med at dø på slagmarken. Delacroix valgte at afbilde sekundet, lige inden kongen gennembores af en rytters lanse, mens han på sin hest kæmper for at komme fri af et sumpet morads. Kompositionen er en skitse til et senere værk (nu på kunstmuseet i Nancy) og som sådan, har det ikke status som færdigt maleri. Alligevel er værket af stor betydning, da det dokumenterer, hvordan grundlaget for det moderne og anderledes frie maleri, blev dannet. Teknikken er mindre detaljeret og penselstrøgene mindre præcise, end det var normalt i første halvdel af det 19. århundrede. Delacroix blev siden kendt for sin originale måde at arbejde med farver på, og de levende, voluminøse penselstrøg som disse, blev hans vartegn. Delacroix havde stor betydning for den kommende generation af kunstnere - ikke mindst de, der senere skulle etablere retningen ”impressionisme”.


Édouard Manet (1832 -1883) 'Kejser Maximillians henrettelse'

Konsekvensen af udviklingen kan ses i et maleri af den for tiden kontroversielle yngre maler Èdouard Manet, nemlig henrettelsen af ærkehertug Maximillian og hans mænd i Mexico, malet i 1867. Det er et aktuelt og dramatisk motiv - men endnu vigtigere er, at det er et stykke originalt penselarbejde af en kunstner, hvis stil skulle få afgørende betydning for det moderne gennembrud. Når Manet lader rifler, skudtåger og de afblæste soldaters hoveder male fysisk sammen, går teknik og motiv i ét og varsler afslutningen på det traditionelle maleri.


Henri Rousseau (1844-1910) 'Uvejr over Mont Blanc'

I midten af det 19.århundrede levede den romantiske forestilling om landskabet og naturen som noget andet. Naturen sås ikke som en del af menneskets hverdag, men betragtedes som en slags uspoleret reservat af uudgrundelighed. Det er ikke landskabet som landskab, værkerne her præsenterer, det er landskabeligheder forstået således, at det er nøje udvalgte stykker landskab, tilsat menneskelig tro – eller overtro.


Jean-Baptiste-Camille Corot (1796 -1875) 'Gammelt fransk herresæde'

Med værker af Rousseau, Courbet, Corot, Pissarro, Monet og van Gogh demonstrerer Glyptotekets samling udviklingen af landskabet som maleri-genre fra ’naturskildringer’ til kunstneriske eksperimenter over lys og farve af Monet.


Claude Monet (1840-1926 ) 'Skygger på havet. Klipperne ved Pourville'

Med impressionistgruppen blev landskabet repræsentant for det ’Ny Maleri’. Kunstnere som Sisley og Monet, blev bannerførere for et maleri, der afbillede ’sanseindtryk’.  Farverige og forviklede penselstrøg iscenesatte impressionisternes dagsorden for et maleri hævet over den akademiske tradition.


Alfred Sisley (1839-1899) 'Oversvømmelsen'

I 1874 blev Sisleys Oversvømmelsen udstillet på den første af de i alt otte toneangivende impressionistudstillinger. Det blev i pressen omtalt som et af de mest fremragende landskabsbilleder på udstillingen.


Vincent van Gogh (1853-1890) 'Landskab fra Saint-Rémy'


Paul Gauguin (1848-1903) 'Liggende tahitikvinder'

Med van Gogh, Gauguin m. fl. ændrede landskabet i kunsten atter karakter. Værker som Van Goghs Landskab fra Saint-Rémy og Gaugins Liggende Tahitikvinder varsler om en tid med analytisk landskabsmaleri. Llysten til at eksperimentere og udvide rammerne for den maleriske praksis i tiden har for længst vundet over ønsket om at gengive ’reel’ natur.

Se disse værker og mange flere i Glyptotekets 3-etagers samling af franske mesterværker.
God fornøjelse!

Kommentarer

Tilføj kommentar

Image CAPTCHA
Indtast de karakterer, som vises i billedet.

Om denne blog

Glyptotekets blog bliver skrevet af museets medarbejdere. Vi skriver om, hvad der interesserer os her og nu og om værkerne og museets daglige liv.

Kommentarer er velkomne, og vi svarer naturligvis gerne på spørgsmål.

søg på bloggen