Danmarks bedste portrætmaler 2019 på Glyptoteket

Publiceret den 6. januar 2020

I løbet af november og december måned 2019 kunne man på DR1 hver tirsdag følge med i konkurrencen ”Danmarks bedste portrætmaler”. Finalen, der blev vist 17. december, blev optaget på Glyptoteket. Vinderen blev Benjamin Abana. Hans vinderportræt af skuespiller Pilou Asbæk kan ses på Glyptoteket til og med søndag den 16. februar.

TV-programmet og visningen af vinderportrættet sætter fokus på et af kunsthistoriens helt store genrer – portrættet! Det er en genre, der til alle tider har fascineret både publikum og den, der skulle portrætteres samt udfordret kunstneren. Hvordan skildrer man et andet menneske? Hvad lægger man vægt på? Magtposition? Skønhed? Personlighed? Eller noget helt andet?

Portrætter fra oldtiden til nu

Glyptoteket rummer et væld af portrætter, der spænder over flere tusinde år – fra oldtiden til nu. I museets skulptursale findes ægyptiske embedsmænd og faraoner, græske filosoffer og statsmænd, digtere, romerske borgere og kejsere.

Ligesom vi kender det fra vores egen brug af digitale filtre på billeder, vi deler på sociale medier, var oldtidens portrætter sjældent sande og nøjagtige skildringer af den portrætterede, men ofte – på bestilling af personen selv – et idealiseret billeder af personens særlige værdier og egenskaber.

Carl Jacobsens portrætter

Glyptotekets stifter, Carl Jacobsen (1842 – 1914), samlede på portrætter og yndede også at lade sig selv portrættere. I tiden op til Jacobsens generation skete der et skred klasserne imellem. Det var nu ikke længere kun adelen, som havde midlerne til at lade sig portrættere. Borgerskabet i Danmark var kommet til penge, og ønsket om et portræt var højt.

Som det var tilfældet med oldtidens portrætter, er portrætterne fra Jacobsens samtid også karakteriseret ved idealisering. Dette har dog ændret sig markant sidenhen. I dag er portrættet ikke kun et glansbillede, men derimod en udtryksform, der kan spænde bredt mellem idealisering og naturalisme, skønhed og provokation.