1

Skulpturen taler! Romersk kunst som kommunikation

/ Billedkunst, Historie

Romerne havde hverken adgang til Facebook, Youtube eller daglige nyheder i fjernsynet. Alligevel formåede de at sprede vigtige budskaber og nyheder ud i hele Romerriget! Det skete bl.a. gennem skulptur, som var et af de vigtigste kommunikationsmidler.

De mange romerske portrætter på Glyptoteket er langt fra tavse. Hver eneste skulptur blev fremstillet med et bestemt budskab for øje, og i forløbet undersøger vi, hvad skulpturerne fortæller os – og hvordan de gør det. Med Romerrigets historiske udvikling som baggrund ser vi på romersk kunst som kommunikation og som materiel kilde til forståelse af et afgørende kapitel i europæisk kulturhistorie: Fra den romerske republik over Augustus til den senere romerske kejsertid. Vi taler om skulpturernes oprindelige kontekster og om romernes brug af skulptur i konstruktionen af historiske fortællinger, når vi undersøger, hvad det egentlig er, skulpturerne så gerne vil fortælle os.

Klassetrin: 7.-10. klasse

Fag og kompetenceområder
Historie: Kronologi og sammenhæng, kildearbejde, historiebrug
Billedkunst: Billedkommunikation og skulpturanalyse

Målgruppe

Folkeskolen, 7.- 10. klasse
Fag: Billedkunst, historie
Varighed: 45-60 min.
Antal: max 30 elever.
Pris: 650 kr.

Gratis besøg på egen hånd

Det er gratis for skoler og daginstitutioner at besøge museet. Meld venligst jeres ankomst i forvejen på 3341 8111 mellem 14-16 eller send en mail til omvisning@glyptoteket.dk

Mere info

Ring på 3341 8111 mellem kl. 14-16
eller send en mail til omvisning@glyptoteket.dk
Omvisninger og undervisningsforløb
skal bestilles senest 3 uger i forvejen